Rösta i YABA!
Visit http://www.ipligence.com

Vad jobbar du med?

- Vad jobbar du med?
– Jaa…

– Jag jobbar på Sveriges första kundbyrå, Customersonly, som e-post/webbdesigner.

– Jaha! Du skickar spam!

Så brukar det låta när man får den mest blågula fråga vid en ny bekantskap på en tillställning. Och nej. Jag skickar inte spam.

Customersonly är en kundbyrå som jobbar enbart med kunders befintliga kunder. Jag går alltså under titeln e-post/webbdesigner med ansvarsområdet digitala kampanjer. En digital kampanj kan ha många beståndsdelar som forum, communities, webbplatser. Men en viktig del i den digitala kommunikationen är just e-post. Ibland som komplement till andra kanaler och inte sällan istället för ett postalt utskick till de som godkänt och lämnat sin e-postadress.

Då fördjupningen i många kampanjer ligger på nätet är ett klick enklare än att starta upp datorn/telefonen, koppla upp sig och skriva in en adress man måste stava rätt. Hur många gånger har du inte tänkt att det där måste jag kolla upp, när ett trevligt postalt erbjudande eller information trillat in i brevlådan. Och hur många av de tänkta gångerna gjorde du det?

De sociala mediernas intåg har inte inneburit en minskad användning av e-post. Snarare tvärtom. The Nielsen Company har i ett experiment/undersökning visat att e-postanvändandet faktiskt har ökat och ökar markant i takt med de sociala mediernas frammarsch. Även Mashable’s Adam Ostrow skriver i ett inlägg om att antalet sociala medieanvändare fördubblats sedan 2007 men att e-posten fortfarande används mest. En bidragande orsak är förmodligen att e-postets format fungerar väldigt bra i smartphones som tex iPhone. E-post i mobilen kan ses som en naturlig utveckling av SMS, lika användbart och enkelt fast bättre.

Jag ser de sociala mediernas tillhåll som offentliga mötesplatser. Att liknas vid den analoga världens barer, butiker, gallerior, museum eller teatrar medan e-posten är ens privata sfär. Man delar bara med sin e-postadress med vänner och bekanta samt till företag, organisationer som man faktiskt vill ha information från.

Relevant information som underlättar min vardag som kund.

Kommer att skriva mer om eMarknadsföring här så håll ögonen öppna.

Lev väl,

/N